Dystrybucja – definicja

 

Definicja dystrybucji jest dość złożona i w różnych źródłach jest podawana w trochę odmienny sposób. Generalnie jednak definicja dystrybucji uzależniona jest od sposobu w jaki ja postrzegamy. My na tym blogu zajmiemy się dystrybucją z punktu widzenia marketingowego i logistycznego.

Jednym z najważniejszych czynników decydujących o powodzeniu przedsiębiorstw produkcyjnych czy handlowych jest sprawny przepływ produktów od miejsca wytworzenia do punktu sprzedaży, by móc ów wyrób zaoferować finalnemu nabywcy w odpowiednim miejscu, czasie oraz ilości . Nadrzędnym celem wszystkich uczestników biorących udział w poszczególnych kanałach dystrybucji powinno być zaangażowanie się w kształtowanie i skoordynowanie poszczególnych działań tak, by wytworzone relacje umożliwiały osiągnięcie nadrzędnego celu, którym jest zapewnienie satysfakcji końcowego klienta z poziomu obsługi.

W literaturze definicja dystrybucji rozpatrywana jest pod kątem jej powiązań z marketingiem oraz logistyka. W ujęciu marketingowym:

Dystrybucja to zorientowana na osiąganie zysku działalność obejmująca planowanie, organizowanie i kontrolowanie sposobu przemieszczania gotowych produktów z miejsc ich wytworzenia do miejsc sprzedaży nabywcom finalnym.[1]

 

Natomiast z punktu widzenia logistyki:

Dystrybucja to działania związane z ruchem materiałów, zwykle produktów i elementów na potrzeby serwisu, od producenta do konsumenta. Działanie te obejmują transport, magazynowanie, zarządzanie zapasami, manipulację materiałami, opracowywanie zamówień, analizę lokalizacji, zarządzanie opakowaniami, przetwarzanie informacji i komunikowanie się niezbędne do efektywnej koordynacji wszystkich działań.[2]

 

Z powyższych definicji wynika, że dystrybucja jest pośrednim ogniwem pomiędzy produkcją a konsumpcją. Możemy również stwierdzić, że jest obszarem złożonym a jej dokładne określenia zależy od ujęcia w jakim będziemy ją aktualnie rozpatrywać.

Z analizy literatury wynika również, że głównym zadaniem dystrybucji jest dostarczenie klientom pożądanych przez nich produktów do miejsc, w których chcą je nabyć, w odpowiadającym im czasie, na uzgodnionych warunkach i po akceptowanej przez nich cenie (np. rolety zewnętrzne).

Częściami składowymi dystrybucji, jej funkcjami i zadaniami zajmiemy się w kolejnych wpisach.


[1] Źródło: Ph. Kotler, „Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola”, Warszawa 1999, s.512.

[2] Źródło: APICS Dictionary, Eight Editio, 1995.

Leave a comment

Blog at WordPress.com.

Up ↑